Interview Rien van der Kolk, Voorzitter RvB Woonzorgcentra de Rijnhoven

Interview Rien van der Kolk, Voorzitter RvB Woonzorgcentra de Rijnhoven

Rien van der Kolk: “Dankzij Longus kunnen wij de alarmering garanderen”

Goede bereikbaarheid kan in een zorginstelling een zaak van leven en dood zijn. Longus stond Stichting Woon-Zorgcentra De Rijnhoven in Harmelen met raad en daad bij in het ontwikkelen van een nieuw telecommunicatiebeleid. “Voor mij telt uiteindelijk de vraag: kan de klant ons bereiken? Dat wordt nu weer volmondig met ja beantwoord.”

 

Rien vd Kolk, RvB Rijnhoven

Rien vd Kolk, RvB Rijnhoven

Zorg op maat. Kleinschalige woonvoorzieningen voor ouderen. Een integrale, mensgerichte benadering waarin verpleeghuiszorg, verzorgingstehuiszorg, psychiatrie en therapie samen komen. Een keten van vestigingen in Harmelen, Vleuten, De Meern, Montfoort en Leidsche Rijn. Kortom, Stichting Woon-Zorgcentra De Rijnhoven is een moderne en professionele zorginstelling. 

Telecommunicatie is in zo’n brede instelling van essentieel belang, stelt Rien van der Kolk, voorzitter van de Raad van Bestuur van De Rijnhoven. “Al die verschillende vestigingen moeten met elkaar kunnen communiceren. En wel zo makkelijk en efficiënt mogelijk. En natuurlijk ook zo betrouwbaar mogelijk.” Een betrouwbare alarmering is immers letterlijk van levensbelang voor de ouderen die De Rijnhoven bedient.
Van der Kolk: “We hadden een oude centrale die allang afgeschreven was, economisch gezien. Wonderwel was die echter altijd blijven werken. Toch beseften wij dat het hoog nodig was om de telecommunicatie te vernieuwen. Communicatie via telefoonlijnen tot aan video-conferencing – we wilden alle opties openlaten. Wel was er de complicerende factor dat we in een oud gebouw zitten en over anderhalf jaar verhuizen naar een nieuwbouwlocatie. Het nieuwe telecommunicatiesysteem wilden we dus wel mee kunnen nemen, anders zou het zonde zijn van de investering. Tegelijkertijd moeten we tot die tijd bereikbaar zijn. Het kan niet zo zijn dat mensen in nood ons niet kunnen bereiken. Dan gebeuren er rampen.”

In de persoon van John Mollema werd Longus gevraagd De Rijnhoven in raad en daad bij te staan. Hij ging in de weer met de vervanging van de oude personenzoekinstallatie en pakte ook diverse andere kleine knelpunten aan, zoals de telefonische ingang voor de zorgbemiddeling en de kostenregistratie voor bewoners. Samen met het management stelde hij bovendien in twee sessies een telecommunicatiebeleid vast, wat daarna werd uitgewerkt in een concreet beleidsplan.
Een deel van de plannen is inmiddels uitgevoerd, een ander deel staat nog in de wacht. “Dat heeft vooral te maken met de nieuwbouw”, aldus van der Kolk. “Een aantal zaken is daarin nog onzeker. Zo weten we bijvoorbeeld nog niet of glasvezel nu wel of niet standaard in alle nieuwbouw zal worden aangelegd in Leidsche Rijn. Evenmin weten wij welke vlucht wireless gaat nemen.

De telecommunicatiemarkt verandert snel. Het is maar net de vraag welke kant het opgaat. John Mollema heeft ons daarom geadviseerd tot de nieuwbouw gerealiseerd is een minimale investering te doen, en pas daarna verder te kijken. Voor mij telt uiteindelijk de vraag: kan de klant ons bereiken? Dat wordt nu weer volmondig met ja beantwoord. Ik zal niet zeggen dat wij in het verleden slecht bereikbaar waren. Maar dankzij Longus kunnen wij de goede werking van de alarmering in de nabije toekomst blijven garanderen.”
“Ik waardeer de manier van zaken doen van Longus erg”, vertelt Van der Kolk. “John heeft op een gegeven moment gewoon gezegd: nu kunnen jullie het zelf, dus hou het geld voor mijn advies maar lekker in je zak. Terwijl we nog ruim binnen het budget zaten. Daarmee is Longus wat mij betreft een betrouwbare partner gebleken.” En, voegt hij daar lachend aan toe, hij heeft het Mollema niet altijd gemakkelijk gemaakt. “John is erg gericht op democratische processen. Hij heeft er met verve voor gepleit om dit proces bottom-up aan te pakken, om zo een breed draagvlak te creëren. Maar ik ben een ongeduldige bestuurder. Dus ik dacht: een schitterend verhaal, maar dat duurt me te lang. Soms moet je als management ook gewoon een knoop durven doorhakken en het pas achteraf aan je werknemers verkopen.” Van der Kolk heeft dus bewust vaart in het proces gebracht, onder meer door de sessies om tot een telecommunicatiebeleid te komen te verkorten. “John pakte die handschoen zonder blikken of blozen op en jaagde zijn powerpoint-presentaties er in recordtempo doorheen. Achteraf lunchten we samen en dan hield hij alsnog enthousiast zijn hele verhaal. Dan vergat hij soms zelfs zijn broodje op te eten. Kortom, de sfeer was heel goed, de samenwerking was erg prettig.”

Tekst: Anton de Wit